Vi Skal Spise bliver til Coop opskrifter. Nogle af vores opskrifter sender dig videre til vores nye spændende opskrifts side. Håber du kan lide det!

Slankemad

Spis mindre portioner, hver gang du spiser, og følg de gode råd herunder, hvis lysten til god mad har taget over i en periode, og du har fået flere kilo på sidebenene, end du kan slippe af med ved at motionere, gå ekstra ture med hunden eller cykle på arbejde.

Protein fra magert kød og mælkeprodukter, fisk og bælgfrugter

Protein er en vigtig spiller, når det kommer til vægttab. Spis godt med magre mejeriprodukter, fisk og kød, som er propfyldt med proteiner, som sætter fut i forbrændingen. Æg er også en god kilde til protein, men æggeblommen er næringsfyldt, så hold forbruget nede på et enkelt æg om dagen.

 

Frugt og grønt giver farve på tallerkenen og fylder i maven

Vitaminer er der masser af i frugt og grønt. De indeholder også mættende kostfibre og masser af vand, som fylder i maven. Skær ned på salaten, især hvis du bruger dressing. Den slanker nemlig ikke. Grib i stedet de grove grøntsager, rodfrugterne og kålen, der har bid, så der er masser af tyggearbejde!

 

Fuldkorn holder dig mæt hele dagen

Grove fuldkornsprodukter som rugbrød, groft knækbrød, fuldkornspasta og brune ris er gode kilder til energifuld stivelse. De er en vigtig andel af basiskosten. Vil du se mere effektive resultater, så skær lidt ned på kornprodukter, og erstat dem med (grøntsager?). Undgå sukker og sødede fødevarer i hverdagen. Hop ikke på sødemidlerne, de giver kun lyst til mere sødt.

 

Smag maden til

Eddike, honning, soja og grapefrugt er gode eksempler på surt, sødt, salt, bittert og umami.Smag maden til med alle 5 grundsmag det giver den optimale mæthed, tilfredsstillelse og mindsker lysten til snacks efter et måltid. Krydderier er også en nyttig medspiller og gør maden spændende og skaber variation – stærke krydderier som chili, peberrod og ingefær har samme effekt.