Vi Skal Spise bliver til Coop opskrifter. Nogle af vores opskrifter sender dig videre til vores nye spændende opskrifts side. Håber du kan lide det!

Spis billigt og sundt

Det er langt fra dyrt og kedeligt at spise sundt – følg et par gode tommelfingerregler og spar på både bankkontoen og fitnessregningen!

Spis efter sæson – Årstidens frugt og grønt er oftest billigst. Det produceres billigst i sæsonen, også selvom det importeres. Fx er asparges billigst i de tidlige forårsmåneder, hvor de gror i Europa, mens de i efteråret og vintermånederne er vanvittig dyre pga. den lange transport fra Asien og Sydamerika. Ved at købe i sæson får du altid de friskeste råvarer og det optimale næringsindhold. Køb gerne frossen frugt og grønt, frem for frisk importeret. Ved den hurtige indfrysning taber frugt og grønt mindre c-vitamin end ved den lange transport til Danmark.

Vælg råvarer der mætter – Icebergsalat har mange kvaliteter, men mætte dig, kan den næppe. Det betyder at icebergsalat ikke giver optimal mæthed for pengene. Vælg fødevarer der mætter meget pr. krone. Gode eksempler er fx bælgfrugter, grov pasta, kartofler og rodfrugter, havregryn, rugbrød, magert kød og fisk.

Spar på kødet og vælg alternative udskæringer – Kød er dyrere end grønt og stivelse og man kan sagtens blive mæt af mindre mængder. Brug kød som tilbehør og smagsgiver og vælg gerne alternative udskæringer fx skank, mignon, bov, indmad, hals og nakke. Simre- og gryderetter er gode bud på kødretter med masser af smag, som samtidig kan fyldes med grove grøntsager og billige kødudskæringer.

Vælg råvarer med masser af smag og udforsk krydderihylden hver aften – Knald på smagen, giver mæthed for hver en krone, så giv maden ekstra smag med tørrede og friske urter og krydderier. Køb helt friskt frugt og grønt, de smager af mest. Skift til fuldkornsvarianterne på brødhylden og få den bedste kornsmag og bonus til smagsløgene og maven.

Sundt og billigt, det kan vi li'...