Vi Skal Spise bliver til Coop opskrifter. Nogle af vores opskrifter sender dig videre til vores nye spændende opskrifts side. Håber du kan lide det!

Forårsmad

Forår rimer på rabarber, asparges og små spæde salater. Spis foråret ind med madpyramiden og få masser af grønt, fuldkorn og smag.

Her finder du inspiration til lækre og mættende opskrifter, der fungerer i en travl hverdag. Varerne kan du finde i et almindeligt supermarked, og de fleste retter kan laves på maksimum 30 minutter. Når du spiser efter madpyramiden, får du sammensat din mad i de rigtige mængder, så den bliver sund og varieret.

Sund mad handler om, hvor meget du kan spise af de forskellige fødevarer. Når du spiser efter madpyramiden så husk:

Spis mest fra bunden og mindst fra toppen af madpyramiden

Spis mange grøntsager, hver dag. Snup en portion havregryn om morgen og et par skiver rugbrød til frokost. Til aftensmad er kartofler sunde og mættende. Spar på kødet og husk fisk et par gange om ugen.

Spis mange grøntsager

Spis rå grøntsager som snacks og kom fintsnittede grøntsager i fars, brød og sammenkogte retter. Grøntsager indeholder få kalorier, men masser af smag, fibre, vitaminer og mineraler. Både friske, frosne og grøntsager på dåse er sunde. Vælg mange grove grøntsager. Kål, rødder og knolde som broccoli, gulerod og knoldselleri er grove grøntsager.

Spis fuldkorn

Fuldkorn kan du finde i brød, knækbrød, mel, mysli, pasta og ris. Fuldkorn betyder, at man bruger hele kornet. Man bruger altså også skaldelene, hvor der er mange vitaminer, mineraler og fibre.

Lær mere om madpyramiden og find flere sunde opskrifter på madpyramiden.dk.