Vi Skal Spise bliver til Coop opskrifter. Nogle af vores opskrifter sender dig videre til vores nye spændende opskrifts side. Håber du kan lide det!

Familiemad

Selv om vi har travlt, prioritere vi heldigvis at spise sammen og dele dagens oplevelser på godt og ondt. Aftensmaden er et samlingspunkt.

Engang imellem kan ungerne få lov at styre gildet i køkkenet, eller der er måske aftener, hvor I har mest lyst til en ”Pippi-aften”, hvor alt er tilladt, og hvor I kun spiser desserten og laver picnic på stuegulvet i december, så en almindelig hverdagsaften bliver en lille fest.
Maden på en hverdag skal og kan selvfølgelig ikke altid ligne en farverig fest med gæster høj stemning. Det må være tilladt også at skrue lidt ned for forventningerne i nuet og tænke et par dage frem i tiden, så der kan blive lidt overskud på den lange bane.
Kolde og lune serveringer er nemme og hurtige på dage, hvor der er ekstra pres på programmet. En omelet, en rugbrødstoast med lidt frisk grønt på sidelinjen eller pitabrød med velkrydret tunsalat er hurtige løsninger, som maximalt tager 20 min. Husk altid tilsmagningen – selv om det skal gå hurtigt, er det vigtigt at smage selv de simpleste retter til med bl.a. salt, sødt og surt.
Tilbered gerne gryderetter på basis af billige og møre udskæringer som kyllingelår, nakkefilet eller okseklump, når I har lidt god tid. De skal ikke koge i halve dage, men kan snildt simre på komfuret i et par timer og spises den efterfølgende aften. Præg retterne med grøntsager og krydderier alt efter jeres temperament og sæsonen – og vent evt. med at komme grøntsagerne i, til retten står på bordet. Børn kan godt lide, at de kan se, hvad retten indeholder. Når det store arbejde er gjort den ene dag, så venter der et par dage med frirum til fantasien. En kyllingegryde kan serveres som gryderet den første aften, fyldes i tærte eller madpandekager den næste og fortyndes og efterkrydres den tredje. På den måde kan en stor kylling snildt give mad til tre dage.
Det er altid en god ide at planlægge maden en uge eller to ad gangen eller abonnere på elektroniske madplaner, hvis inspirationen mangler. Det er en nem måde at mindske resterne og ikke mindst spare penge på impulskøb.